Change management: moet HR veranderen, dan?

Door stijgende werkdruk en toenemende digitalisering verandert onze werkvloer. Dat maakt werknemers blij en bezorgd tegelijk. Hier ligt een belangrijke taak voor HR. Aan change management doen: duidelijk communiceren en goed overleggen.

Details over de gemengde gevoelens van werknemers bij veranderingen leest u in het RED Report. De grote lijnen krijgt u hieronder





Download RED Report 2017




Vreugde en bezorgdheid om ‘change’

Bedrijven veranderen continu. De meeste werknemers (6 op de 10) zijn daar blij om. Ze vinden dat veranderingen hun werk boeiend maken waardoor ze langer aan de slag blijven. Voor bijna de helft mag het zelfs nog sneller gaan.

Niets aan de hand dus? Hold your horses! Veranderingen boezemen ook angst in. Twee kleppers die werknemers zorgen baren:

  • stijgende werkdruk
    De economische crisis laat zich nog voelen. 77% van de werknemers zegt dat ze meer doen met minder mensen. En 89% ziet hoe steeds meer collega’s in een burn-out belanden. Alarmerend: amper 1 op de 5 bedrijven nam al specifieke maatregelen om dat aan te pakken.
  • toenemende digitalisering  
    Werkgevers zetten sterk in op digitalisering – alles voor de efficiëntie. 8 op de 10 bedrijven willen de boot niet missen, grote meer dan kmo’s. En werknemers? Die kijken sceptisch toe: 2 op 3 voorspelt dat er jobs verloren gaan, een even grote groep meent dat de werkdruk zal stijgen en de helft vreest dat hun werk saaier wordt.

Change management nodig om gerust te stellen

Terwijl werknemers gemengde gevoelens hebben bij veranderingen, zien werkgevers vaak alleen het positieve. Een frisse wind, die geen woordje uitleg verdient. Communiceren over veranderingen zit nog niet ingebakken in de Belgische bedrijfscultuur. Bijna 6 op de 10 werknemers vindt dat er te weinig ruimte is voor change management.

En daar ligt een mooie rol weggelegd voor ú. Creëer een cultuur van grondig intern overleg. Vermijd dat het management zonder draagvlak veranderingen oplegt aan werknemers.

Hoe doet u dat concreet? Alvast twee tips:

  1. Communiceer helder over het waaróm van een verandering
    Zet de voordelen voor de werknemer in de kijker en luister naar zijn bedenkingen.
  2. Voer een verandering stapsgewijs
    De gedachte van ‘korte pijn’ werkt doorgaans niet in een bedrijf.
In ons RED Report krijgt u nog meer praktisch advies.
Klaar om te downloaden?

Download RED Report 2017

Deel uw
mening op
dit artikel