Goed Gesprek: Jean-Marc Carabin, Business Manager Logistic & Transport

Van Technieker naar interimconsultant. Sinds 17 jaar aan het hoofd van de divisie Logistiek en Transport: nota bene zélf opgericht bij Tempo-Team. Voor Jean-Marc Carabin is niets onmogelijk. En da's maar goed ook: zijn sector staat voor tal van uitdagingen, die hij maar al te graag creatief en met plezier aanpakt

Hoe heb je Tempo-Team leren kennen?

Jean-Marc-Carabin-tempo-team-HR-Business-Manager-Logistic-Transport

In 1996 viel me een jobaanbieding op. Gregg interim, toen nog, zocht een interimconsultant Techniek. Dat paste bij me, met mijn ervaring bij FN en een andere onderneming in de regio, Les Tubes de la Meuse. Na mijn sollicitatie mocht ik aan de slag en zo startte ik in Jemeppe-Sur-Meuse.

En wat doe je vandaag juist?

Ik ben Business Manager  Logistic & Transport, verbonden aan ons kantoor Logistics in Luik. Ik heb het in 2000 van scratch opgestart, en vandaag leid ik een ploeg van 8 mensen.

Mijn verantwoordelijkheid is in de eerste plaats commercieel, vanwege de producten die we in de transportmarkt zetten. Maar ik leid ook mijn team, natuurlijk. Ik houd ervan creatief te zijn, en dichtbij onze klanten te staan om nieuwe projecten op te starten.

Hoe ziet een typische dag eruit?

Ik start met een debrief voor mijn team, daarna volg ik in onze klanten commercieel op. In de namiddag richt ik mijn aandacht meestal op projecten.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Bewegingsvrijheid. Ik krijg het vertrouwen van mijn management, waardoor ik kan groeien – da’s echt geluk hebben. Als creatieveling heb ik graag afwisselende dagen. Dankzij mijn grote netwerk kan ik veel en goed samenwerken, en hiërarchie is absoluut geen rem op mijn aanpak.

Hoe zien we aan jou dat je creatief bent?

Mijn filosofie is: om die plus te kunnen realiseren, moet een interimkantoor een HR-partner zijn. Ik zoek een oplossing voor elk probleem in de transportsector – of probeer die te vinden. Dat lukt me niet altijd, hoor, maar dankzij mijn netwerk kan ik aan tafel gaan zitten met verschillende partijen om het samen te bespreken.

Waarom hebben transportspelers een HR-partner nodig?

Het is vandaag bijzonder complex geworden om een interim chauffeur aan het werk te zetten. Er komen veel extra administratieve checks bij kijken, een pak documenten met verschillende vervaldata. Zo zijn er de documenten om tijdelijk in het buitenland te mogen werken, opleiding tot vrachtwagenchauffeur, de tachograafkaart…

Een gewoon kantoor, zonder ervaring in de sector, rijdt hier verloren. Met ons zijn klanten zeker dat alles altijd in orde is, en dat de nodige documenten op tijd klaar zijn.

Met onze ploeg gaan we helemaal voor de sector, en de sector beschouwt ons als één van hen

Wat is typisch Tempo-Team hierin?

In onze ploeg gaan we helemaal voor de sector, en de sector beschouwt ons als één van hen. Werkt een transporteur met ons, dan weet wij dat we met Tempo-Team lid zijn van de UPTR en Logistics in Wallonia; en dat wij aanwezig zijn bij alle infosessies en samenkomsten. We zijn steeds op de hoogte van de laatste wettelijke wijzigingen enzovoort. Dat betekent dat, hoewel we zelf geen transporteurs zijn, we wel helemaal thuis zijn in het vak.

Het gaat hard in je sector, toch? Concurrentie, werkdruk…

Ja, onze klanten hebben nood aan flexibiliteit. Elke cent telt! Door onze invulling van flexibiliteit zijn we bijna onmisbaar voor hen geworden.

Geef eens een voorbeeld uit de praktijk

Ik heb een klant met een wagenpark van 50 vrachtwagens. Hij heeft 30 tot 35 interims. Die flexibiliteit is nodig, want in transport duurt het lang voor je marktaandeel vergroot. Niet al zijn mensen onder contract hebben, betekent dat hij kan besparen.

Wat zijn uw persoonlijke uitdagingen in uw werk?

Vandaag? Mensen aannemen. In België, en da’s al enkele jaren zo, is het moeilijk om goede chauffeurs te vinden. 20 jaar terug haalde je je rijbewijs voor vrachtwagens in het leger. Daarna vond je ander werk, maar als het nodig was, dan hielp dat rijbewijs wel om je te heroriënteren. Er bestond een database met mensen die hun rijbewijs C hadden.

Da’s gedaan, vandaag, zonder de verplichte legerdienst. In de database vind je alleen nog maar mensen die hun rijbewijs halen via arbeidsmarktbemiddeling, maar niet echt om ermee aan de slag te gaan, jammer genoeg, en soms alleen om hun uitkering te behouden.

Mijn uitdaging is dus om op verschillende manieren te werk gaan; in het buitenland rekruteren of mee een rijbewijs financieren. We hebben goede mensen, mensen uit andere sectoren, mensen die betrouwbaar zijn. Hun rijbewijs helpen te halen is te doen, maar slagen kost 3.000 tot 5.000 euro, en dat is geen vanzelfsprekende investering.

Hoe bekomt u van uw werk?

Ik heb het geluk dat ik een grote familie heb, 2 kinderen en mijn vriendin heeft er ook 2. Ze hebben allemaal het nest verlaten, en wij zijn grootouders, nu. Dus in het weekend proberen we met de familie samen te komen. En ik sta ook graag in de keuken. Zo ontspan ik helemaal, wanneer ik geniet van een lekkere maaltijd en een glas wijn met mijn twee zonen.

Heeft u een persoonlijk motto?

Ja, hoor: niets is onmogelijk. Ik houd van een goede uitdaging. Als ik naar mijn weg kijk, had mijn omgeving gezegd “wat ga je bij een interimkantoor doen? Je bent technieker.” Maar als ik eenmaal een idee heb, dan wil ik het tot een goed einde brengen. En kijk waar ik nu sta: niets is onmogelijk, echt!

Deel uw
mening op
dit artikel